مکارم اخلاق

رسول اکرم (ص) :
براستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام .

مکارم الاخلاق    ص 8

امام علی (ع) :

به مکارم اخلاق پایبند باشید که آن مایه ی سربلندی است و از اخلاق پست دوری کنید که آن انسانهای شریف را پست و بزرگواری را از بین می برد .

بحارالانوار 78/53./89

امام علی (ع) :

خودت را از هر پستی پاک کن ، و در راه مکارم اخلاق نهایت کوشش خود را به کار گیر تا از گناهان برهی و مکارم را بدست آوری.

غررالحکم   6/181/9989

امام علی (ع) :

اگر هم به بهشت امید ( و باور ) نمی داشتم و از دوزخ نمی هراسیدیم و پاداش و کیفری در میان نمی بود باز شایسته بود که در طلب مکارم اخلاق برآییم ، زیرا که راه موفقیت و پیروزی در تحصیل مکارم اخلاق است.

مستدک الوسائل  11/193/12721

امام صادق (ع) :

درباره ی مکارم اخلاق سوال شد ، فرمودند : گذشت از کسی که به تو ظلم کرده ، رابطه با کسی که با تو قطع رابطه کرده ، عطا به آن کس که از تو دریغ داشته است و گفتن حق اگر چه بر ضد خودت باشد.

معانی الاخبار   191/1

امام علی (ع) :

مکارم اخلاق به کمال نمی رسد ، مگر با پاکدامنی و از خود گذشتگی.

غررالحکم   3/396/10745

امام علی (ع) :

اگر خواهان مکارم و بزرگواری هستی از حرام ها دوری کن.

غررالحکم   3/138/4069

امام صادق (ع):

خدای تبارک و تعالی رسول خدا (ص) را به مکارم اخلاق مخصوص گردانید. پس شما نیز خود را بیازمایید ، اگر این صفت ها در شما بود خدای عزوجل را سپاس گویید و از او این مکارم را بیشتر بخواهید. سپس آن ده خصلت را برشمردند - : یقین ، قناعت ، صبر ، شکر ، بردباری ، خوش اخلاقی ، سخاوت ، غیرت ، شجاعت و جوانمردی.

امالی صدوق 290/8

امام صادق (ص):
به جراح مدائنی فرمودند: آیا به تو بگویم که مکارم اخلاق چیست ؟ گذشت کردن به مردم ، سهیم کردن برادر (دینی) در مال خود و بسیار به یاد خدا بودن.

معانی الاخبار 191/2

امام صادق (ع) :

مکارم ده تاست : اگر می توانی آنها را داشته باش ... : استقامت در سختی ها ، راستگویی ، امانتداری ، صله رحم ، میهمان نوازی ، اطعام نیازمند ، جبران کردن نیکی ها ، رعایت حق و حرمت همسایه ، مراعات حق و حرمت رفیق ودر راس همه ، حیا .

خصال   431/11